Å lade batteriene

Jeg går på tomgang, jeg står på stedet hvil, men jeg fungerer. Såvidt. Kanskje burde jeg bli flinkere til å sette av tid til meg selv. Samtidig er det lett å få dårlig samvittighet over alt jeg burde gjøre.

Dere skjønner, jeg er et håpløst JA-menneske og en samvittighetsperson uten like. Ofte på jakt etter en unnskyldning til å si nei, men samvittigheten legger feil ord i munnen min, og jeg ender likevel opp med timeplanen full. Viljen er der, men mellom alt virrvarr av pensum, jobb og sosiale sammenkomster trenger jeg tid for meg selv. Etter mange år med løping til og fra den ene sosiale settingen etter den andre har jeg kommet frem til at jeg ikke kan springe maraton hver dag. Jeg trenger en pust i bakken, litt restitusjon og en avkobling der jeg gjør noe helt for meg selv. Det være seg en tur på loppis, en dokumentar på Netflix, en time spinning, eller en dag hvor jeg leser hjemme. Det viktigste er at jeg får tid til å distansere meg fra livet som inntreffer i rekordfart rundt ørene mine til enhver tid. Det er ikke alltid jeg klarer å holde følge, noe jeg ikke alltid klarer helt å innse. Jeg vil jo være med på alt, stille opp ekstra på jobb, ta en øl med venninner og lese alt pensum. Jeg vil så gjerne.

Så etter skrekk-eksamen(jepp) på tirsdag ladet batteriene ut på målstreken, men jeg løpte likevel inn fire jobbvakter, to bursdager og en forkjølelse før april ble til mai. I dag traff sola Oslo, kanskje like hardt som jeg traff sofaen. Endelig hadde jeg litt tid til å puste igjen. Kanskje burde jeg ha løpt inn noen etapper i dag også, men is i sola ble den største prioriteringen i dag, en etterlengtet én.

Leave a Reply

