Å ta farvel med det gamle

  1. Menneskerettighetenes Artikkel 1 er tapet fast i en postkasse på Løkka, og jeg tenker på ensomheten, og hvor vondt det gjør i hjertet mitt når jeg tenker på deg. Jeg hoster ved et stengt apotek, kjøper strømpebukser og går hjem for å hvile. Jeg skal forberede meg på innspurten, selve finalen, sette strek over det som var, vinke farvel til det gamle, også videre, også videre. Kanskje burde jeg være mer tilstede, kanskje burde jeg slutte å tenke på alle andre. Si mer nei, ha mer tid til meg. Samtidig er livet utilstrekkelig, universet evig og jeg så altfor liten for denne verden, for dette. Én del av av meg er fylt til randen av kjærlighet, fyrverkeri og solskinn. Jeg danser i gata, spiser frukt som godteri og ler om kapp med vinden, så klisje men likevel så ekte at det nesten er flaut. Æsj! Jeg ler til jeg gråter, også gråter jeg fordi en annen del av meg tenker på ensomheten, på deg og på hva vi har i vente. Uvissheten får meg til å ligge våken. Kanskje er det unødvendig av meg, men samtidig klarer jeg ikke slå av hodet, og jeg tenker tilbake på hvor mange netter jeg har ligget våken det siste året, og at du er uvitende om den høye pulsen og tårene på puta mi. Like uvitende som jeg er.

Så krøller jeg håret, drar på meg strømpebuksene og forlater tankene på sofaen hjemme. I hvertfall for en kveld. Selve finalen skal i det minste bli fin, tenker jeg, og ønsker i stjernene for at klumpen i halsen skal føles annerledes i morgen. At fyrverkeriene skal bære frem ønsket om endring, at stjerneskuddet jeg veiver skal bringe deg lykke, bedre søvn og en tryggere fremtid. At sorgen i hjertet mitt skal ta slutt. Ikke for meg, men for deg.

Leave a Reply

